english

an A.P. Kaczmarek jest aktualnie jednym z najbardziej cenionych kompozytorów muzyki filmowej. Mieszka i pracuje w Los Angeles, ale jego artystyczną drogę trudno porównać z karierami innych hollywoodzkich kompozytorów.


W młodości marzył o karierze dyplomaty i wybrał studia prawnicze. Kończył je ze świadomością pomyłki, wiedząc już, że dyplomacja w PRL-u nie miała wiele wspólnego z romantycznymi wzorami z młodzieńczych lektur. W poszukiwaniu własnej drogi życiowej ogromną rolę odegrały dla niego staże w awangardowym Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Dla przyszłego kompozytora był to przełom w myśleniu o sztuce.

Swoją karierę rozpoczął od pisania muzyki do spektakli awangardowego, zaangażowanego politycznie Teatru Ósmego Dnia, a później dla stworzonej przez siebie Orkiestry Ósmego Dnia. Koncertował z powodzeniem w całej Europie. W 1982 roku wyjechał na tournee do Stanów Zjednoczonych, gdzie nagrał, dla niezależnej wytwórni Flying Fish Records, swój debiutancki album Music For The End. Po latach sukcesów Orkiestry w kraju i w Europie oraz po nagraniu kolejnych płyt dla Savitor Records w 1989 roku Kaczmarek pozostał na stałe w USA.

Pracował dla czołowych teatrów amerykańskich, co zaowocowało prestiżową nagrodą Drama Desk przyznaną przez nowojorskich krytyków za najlepszą muzykę teatralną roku do spektaklu Joanne Akalaitis Tis Pity She’s a Whore w Public Theatre / New York Shakespeare Festival 1992.

Jednak prawdziwe uznanie i sławę przyniosła kompozytorowi muzyka filmowa. Wśród wielu dzieł wyróżnić trzeba ścieżki do "Niewiernej" Adriana Lyne’a, "Całkowitego Zaćmienia", "Placu Waszyngtona", "Trzeciego cudu" Agnieszki Holland, "Aimee i Jaguar" Maxa Farberbocka, "Straconych dusz" Janusza Kamińskiego, "Quo vadis" Jerzego Kawalerowicza czy wreszcie "Marzyciela" Marca Forstera, z udziałem Johnny Deppa, Kate Winslet, Radhy Mitchell, Julie Christie i Dustina Hoffmana. Za ten ostatni film kompozytor zdobył nie tylko Oscara, ale też nagrodę National Board of Review, nominacje do Golden Globes i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA).

W 2002 roku Jan A.P. Kaczmarek otrzymał nominację do Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za muzykę do "Quo vadis". W tym samym roku został również uhonorowany za całokształt twórczości Nagrodą Skrzydeł, przyznawaną przez Festiwal Polskich Filmów w Chicago dla polskich twórców o wybitnych osiągnięciach poza granicami kraju.

Kompozytor ma także w dorobku reżyserię trzech produkcji multimedialnych: Waiting for Halley’s Comet, One Man Symphony i Tower of Babel.

W 2005 roku otrzymał Złoty Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", nadawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prestiżowymi wyróżnieniami dla Jana Kaczmarka były też zamówienia na skomponowanie "Kantaty o Wolności" na obchody 25-lecia Solidarności w Gdańsku, "Oratorio 1956" na 50. Rocznicę Poznańskiego Czerwca '56. Inne prace koncertowe kompozytora to "Koncert Jankiela" (na troje cymbałów i orkiestrę), "Otwarte okno" (na improwizujący fortepian i orkiestrę) i "Fanfara A2". 10 maja 2014 roku na Rynku Głównym w Krakowie odbyła się światowa premiera "Universa - Opera Otwarta", opery napisanej z okazji obchodów 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jan A.P. Kaczmarek nagrywał płyty m.in. dla Sony Classical, Decca, Varese Sarabande, Milan, EMI, Rounder, Universal i Savitor Records. Koncertuje zarówno w USA, jak i w Europie. Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej. Założył Instytut Rozbitek, pomyślany jako miejsce roboczych spotkań artystów filmu, muzyki i teatru. Instytut będzie forum działalności edukacyjnej, propagować będzie ideę zachowania wolności ekspresji w warunkach narzuconych przez współczesny, skomercjalizowany rynek artystyczny. Jest również twórcą i dyrektorem Transatlantyk Festival.